Nesnesitelná lehkost psaní Milana Kundery
Na sklonku moderny, v druhé polovině 20. století, vytvořil dílo originální jak svým obsahem tak i formou. Jeho knihy jsou v českém kontextu zcela nenapodobitelné. Přesto nebo právě proto se jimi inspiruje už několik generací literárních epigonů. Jak víme, epigonů se najde vždy dost, čím je autor nenapodobitelnější, tím je jich o to víc. Pro mě osobně je Kundera mnohem inspirativnější jako esejista než jako romanopisec. Je to zřejmě proto, že jeho eseje obsahují jeho názory, zatímco jeho romány obsahují spíš líbivé meditace.
Jestliže chci psát o Kunderovi, musím být osobní. Každý autor by měl mít svůj spisovatelský stůl postavený na pevných nohách. Tyto nohy metaforicky tvoří v mém připadě čtyři autoři, respektive jejich nejcharakterističtější rysy. Prvním z nich je příběhovost, druhým emotivita, třetím myšlenka, čtvrtým humor. Milan Kundera je autorem vytříbených myšlenek. Nikdy jsem při četbě románů nezažíval takovou intelektuální rozkoš jako u Kundery. Nikdy by mě nenapadlo, že je možné v řádcích románu tak abstraktně meditovat. Vyzdvihnout myšlenky nad příběh, nad emoce a vlastně i nad humor.
To znamená, že tvrdím, že Kundera není příliš vtipný? Ne, jistě má humor rád, buď ve formě anekdoty nebo ironického odstupu, ale úskalím jeho stylu takzvaného "myšleného" románu je nedostatek prožitku. Až na výjimky (např. ve Směšných láskách) anekdota nepodpořená zvnitřněným vztahem s hrdinou nevyvolá smích, spíš jen pousmání. Ten chlad rozumu je u Kundery možná až moc demonstrovaný. Jako kdyby se autor styděl za své city, za období lyrického mládí, kdy psával zjitřené verše. Jenže bez emocí není úplný prožitek a bez prožitku je těžké stvořit románový příběh.
Milan Kundera stvořil román bez velkého příběhu. Velký obdivovatel hravé skepse osvícenské literatury a moderního filosofického románu opustil záměrně jednotu děje ve prospěch jednoty témat. Svá životní témata rozvíjí ve svých románech v mnoha variacích. Postavy románu vycházejí z hudební kompozice a jsou čistě imaginárními nositeli významů. Nejsou to lidé z masa a kostí, jak jsme zvyklí z tradičního románu. Necítíme jejich vůni, neznáme jejich tváře, jsou svého druhu sémantickými znaky. Je těžké se s nimi ztotožnit, ale hlavně je ani nestačíme mít rádi.
Ne, nemyslím, že je dnes možné psát balzacovsky. Podrobná popisnost vzala za své nástupem filmu a televize. Kundera ve svých esejích píše, že román má smysl proto, že dokáže říct o lidech něco vlastního. S tím vřele souhlasím, potíž je jen v tom, jestli to lze udělat bez příběhu. Kundera zvolil formu podle své osobní dispozice. Návaznost děje nahradil meditací o životě. Důležitější je pro něj skeptický odstup než osobní prožitek. Svou intelektualitou jistě nadchl mnoho čtenářů. Na druhou stranu při delší četbě jeho románů na nás nakonec zívne velká nuda.
Jestli něco bytosně potřebujeme, je to identifikace. Podle Kundery jsou jeho romány domy s dvěma podlažími, první z nich je určeno postavám, druhé reflexím o životě. Bohužel o prvním patře toho moc nevíme, celý dům je spíš neobydlená vila s krásnými obrazy na stěnách. Ve druhém patře, kam lidé chodí spát, sní autor s otevřenýma očima. Žádné spláchnutí klozetu elegantní meditaci nenaruší. Snad jen občasná erotika, která má životní nudu opepřit. Nejlíp, kdyby tady vůbec nikdo nežil. Pak by celý dům byl dokonalým pomníkem moderního umění.
Ano, myslím si, že Kundera je poslední modernista. Vychází z moderny a má ji neobyčejně rád. Hledá způsob, jak naplnit vlastní ideje. Otevírá cestu k jinému poznání existence. Nedělá to dogmaticky, spíš pluralitně, v kontrastu různých pohledů. Problém je, že snad kromě Žertu jsou jeho romány víc reflexí než lidským příběhem. Bez příběhu jsou pouhou salónní filosofií. Jistě, čtenáři lichotí, že jim rozumí, ale nejdou do hloubky. Nejsou esejem ani prózou. Jsou posledním pokusem, jak zachytit konec novověku.
Svou nenapodobitelností nás Kundera dovedl do slepé uličky. Jeho román je krásná neužitečná hračka. Vyjadřuje víc život autora než těch druhých. Jeho velmi duchaplnou konverzaci s filosofy minulosti. Jeho fóbii z obyčejné reality a nevyzpytatelných emocí. Odpor ke stále rychlejšímu světu, jeho hluku a těkavé neideologičnosti. O co se může člověk opřít, když nejsou žádné ideje? Ideály, jaké jsme měli v mládí? Není pak takový život ještě mnohem těžší, než když nás drtily dějiny?
Jenže život stále bují a v nás zůstává touha ho zvěčnit. Nemusíme ho upoceně opisovat nebo se držet pravděpodobnosti. Můžeme zachytit "tekutost" světa jako plýtvavou estrádu existenciálních prožitků. Žádné meditace, pouze prchavé příběhy plné emocí, myšlenek i humoru. Tak vystihneme dnešní epochu a není v tom žádná sentimentalita. A vůbec žádný kýč. Nebo máme snad čas dojímat se nad vlastním osudem?
Dnešní román se nedá tesat do mramoru, ani se zručnou grácií ani s hravostí ironika. Tak, jak to dělal poslední modernista. Žijeme v úplně jiné době, kde fikce prostupuje realitou. Kde myšlenka prostupuje emocemi. Život už nejde zachytit odděleně, protože je až příliš těkavý. Sotva se ho dotkneme, změkne jako asfalt. Musíme se ušpinit venku na bulváru. Odstup z podkrovního ateliéru nás vzdaluje lidským příběhům...
Ach, ta nesnesitelná lehkost psaní Milana Kundery!
P.S. Lehce kriticky a přesto s obdivem k zítřejším devadesátinám M.K.
Jan Klar
Nesmrtelné Otázky Václava Moravce
Ředitelé České televize se celkem pravidelně střídají, ale Václav Moravec a jeho Otázky zůstávají: Je na tom až něco zvrhlého, když si uvědomíme cestu mladého novináře k dnešní konformitě.
Jan Klar
Když koně umírají na Taxisově příkopu
Tuším, že to napsal K. Čapek, že vrchol animální krásy ztělesňuje hlava německého ovčáka a nejsem si jistý, že možná dodal, že i hlava tygra. Já bych k tomu přidal zjev závodního koně, před dostihem, jak jsem ho vídal
Jan Klar
Poplatky ČT a ČRo je holý masochismus
Vynechám Českou televizi a její angažovanou bezduchost (zejména ve zpravodajství a publicistice) a napíšu něco o rozhlasu, na něhož platím taktéž povinné poplatky.
Jan Klar
Utrýzněná moderátorka Linda Bartošová
Ten utrýzněný tón, který žadoní o pozornost, jako kdyby byl pro dnešní mladé ženy typický. Asi bych si dalšího „munchovského“ výkřiku nevšiml, kdyby se jistá Linda Bartošová
Jan Klar
Pár špatných momentů Česti Strakatého
Všiml jsem si, že i ti nejlepší z tzv. mileniánů, kteří jsou mezi námi, trpí určitým neduhem. Ten neduh se projevuje vždy, když se začnou vztahovat ke svobodě, většinou totiž vůbec neví, o čem mluví.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09
Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...
Soud rozhodne v případu upálení družky. Bylo to italské manželství, říká obžalovaný
Krajský soud v Brně dnes vyhlásí rozhodnutí v případu muže, kterého obžaloba viní z vraždy družky v...
PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?
Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...
Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily
V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...
Prodej rodinného domu 351 m2, pozemek 3 049 m2, Mělčany
Mělčany, okres Brno-venkov
4 200 000 Kč