Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsem Pražanda, kdo je víc?

Pseudochlap není urážka ani nadávka nebo pokus o zesměšnění. Je to pojem, který příhodně vystihuje fenomén dnešního muže.

První, koho jsem jako na potvoru uviděla na návsi, byla Drahuše, dojička, která se vracela po ránu z kravína. Hned, jak mě zblejskla, nahrbila hřbet jako jaguár a přejela pohledem Karla, který vykládal tašky z kufru. Před našima vratama stálo tátovo auto a my museli zastavit na silnici. Drahuše zrentgenovala Karla a pak nové auto, mého služebního Superba. Muselo to v ní vřít asi jako v papiňáku.  

"Ahoj Martuše!" řekla s respektem.

Blahosklonně jsem jí pokývla na pozdrav. Tak to bychom měli, pomyslela jsem si, když nás minul její zadek pivovarské kobyly. První nepříjemnou chvilku mám za sebou. Kolik jich ještě bude? Když jsem odtud odcházela, byla jsem úplně jiná, než jsem teď. Ale kdo to pochopí? Všichni mě budou zase brát jako mladou Martuši z kravína. Mladou dvacetiletou holku, která měla osud jasně předepsaný...

"Tohle byl kdo?" vyděsil se Karel.

Od té doby, co jsme tady, se všemu hrozně diví. Jako kdyby nikdy neviděl úplně normální vesnici. Hned za vrátky šlápl do slepičince a zatímco jsme se zdravili s našima, otíral si ho do trávy. Pak na něj skočil vořech Rambo a zakousl se mu do kalhot, což Karla rozhodilo. Uvítání bylo po dlouhé době veselé, dokonce i mamka vyšla na zápraží.

"Tak tohle je Karel!" řekla jsem našim.  

Už jsem viděla, jak jim zase vysvětluju, proč nejsem vdaná, i když čekám v pětatřiceti letech dítě. Navíc to stejně nikdy nepochopí. Taťka mě určitě rád vidí, ale máma mi nikdy neodpustila, že jsem ji nechala ve stavení samotnou. Měla na krku oba moje bráchy a tátu, který po sobě nikdy nic neuklidil.

"Haló, bráško!" mávla jsem na bratra.

Moc se ke mně neměl, nejspíš to ta jeho nádhera. Kvůli ní si postavil na zadním dvorku dům, aby měla lepší život. Měli kluka a holku, ale s těma mě nic nepojí, vyrostli, když jsem byla na škole. Všichni mě mají tady už za Pražandu. "Umíš ještě střílet?" zeptal se tatínek po obědě, když jsme procházeli hospodářství.

Všechno bylo na starém místě, i jeho brokovnice. Ráda jsem s ním chodila na hony, i když máma nadávala. Musela jsem mít doma hotovo, abych mohla jít: chalupu, dvorek, zvířata i záhony. Tehdy jsme měli ještě kozy a ovce, ale ty už bratr zrušil. Tam, kde byly velké chlévy po kravách, si udělal autoopravnu.

"Jdete s náma na pouť?" zeptal se druhý brácha, co bydlel v našem starém pokojíčku.

Karel jedl posvícenské buchty a já se šla upravit. Sedla jsem si v parádním pokoji k toaletce. Dýchlo na mě kouzlo starých časů. Máma měla nacpané skříně oblečením, co nosila za totáče. Všechno schraňovala, šaty, ušanky, kožichy, vaťáky, kombiné i lodičky. Prohrábla jsem prsty šuplíky u toaletky, abych našla nějakou sponku. Úplně nečekaně jsem našla své dětské sponky, červené berušky s puntíky.

Nosila jsem je, když jsme chodili na prvního máje. Lítala jsem venku po zahradě a mávala křídly jako beruška. Tehdy mi stačily ke štěstí cetky, co nám naši koupili na pouti. Vůbec jsme měli všechno laciné, dederónské hračky, lopatky, kyblíčky, náklaďáky pro bráchy. Já dostala plastovou konvičku a zalévala máminy pelargónie, zatímco bráchové stavěli hrad z písku. "Ty bys nám ho zbořila!" odehnali mě.

"A co tam v Praze děláš?" zeptal se mě táta, když jsem šli na pouť, "pořád stavíš ty mrakodrapy?"

Na návsi vedle kostela stály maringotky. Z reproduktorů vyhrávaly staré hity, točily se tam kolotoče, byla tam i dráha s autíčky, taky houpačky s labutěmi. Sešla se tam půlka vesnice a všichni nás zdravili. Vzala jsem Karla za ruku a táhla ho ke stánku se sladkostmi. "Kup mi cukrovou vatu a vystřílej mi rudou růži..."  

Chtěla jsem se předvést, úplně mě to dostalo. Cukrová vata byla příšerně sladká a lepila se na pusu. U střelnice nikdo nebyl, tak jsme zaplatili, Karel si nabil vzduchovku, zamířil a netrefil. Špejle s krepovými růžemi se ani nepohla. "Kruci!" řekl Karel.

Strašně jsem se zastyděla. "Dej to sem!" řekla jsem.

Viděla jsem, jak se všichni koukají. Půlka vesnice špicovala uši, co se to na střelnici děje. Nabila jsem diabolku a zamířila na špejli. První rána a hned perfektní. Vida, nezapomněla jsem! Světský, co obsluhoval, mi podal růži a já si ji dala do knoflíkové dírky. Pak jsem střílela dál, na terč. Kdo trefí černou desítku, vystřílí formuli. Formuli jsem dala synovci. Za tři rány do černého byla indiánská čelenka. Tu dostala neteř. Ušatého plyšáka jsem dala cizímu děcku. Jeho rodiče, bývalí spolužáci, koukali. Drahuše tam měla čtyři kluky a všem jsem něco vystřílela: Pistolku na vodu, prstýnek, barbínu, maketu mobilu...

 "To je naše Pražanda!" zaslechla jsem Drahuši, jak říká obdivně.

 

47. kapitola z románu Pseudochlap

Autor: Jan Klar | středa 13.3.2019 11:45 | karma článku: 23,42 | přečteno: 1125x
  • Další články autora

Jan Klar

Nesmrtelné Otázky Václava Moravce

Ředitelé České televize se celkem pravidelně střídají, ale Václav Moravec a jeho Otázky zůstávají: Je na tom až něco zvrhlého, když si uvědomíme cestu mladého novináře k dnešní konformitě.

5.12.2023 v 11:52 | Karma: 38,65 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Když koně umírají na Taxisově příkopu

Tuším, že to napsal K. Čapek, že vrchol animální krásy ztělesňuje hlava německého ovčáka a nejsem si jistý, že možná dodal, že i hlava tygra. Já bych k tomu přidal zjev závodního koně, před dostihem, jak jsem ho vídal

11.10.2023 v 11:52 | Karma: 21,18 | Přečteno: 635x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Poplatky ČT a ČRo je holý masochismus

Vynechám Českou televizi a její angažovanou bezduchost (zejména ve zpravodajství a publicistice) a napíšu něco o rozhlasu, na něhož platím taktéž povinné poplatky.

20.9.2023 v 11:52 | Karma: 33,42 | Přečteno: 903x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Utrýzněná moderátorka Linda Bartošová

Ten utrýzněný tón, který žadoní o pozornost, jako kdyby byl pro dnešní mladé ženy typický. Asi bych si dalšího „munchovského“ výkřiku nevšiml, kdyby se jistá Linda Bartošová

9.8.2023 v 11:50 | Karma: 29,24 | Přečteno: 1170x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Pár špatných momentů Česti Strakatého

Všiml jsem si, že i ti nejlepší z tzv. mileniánů, kteří jsou mezi námi, trpí určitým neduhem. Ten neduh se projevuje vždy, když se začnou vztahovat ke svobodě, většinou totiž vůbec neví, o čem mluví.

21.6.2023 v 11:44 | Karma: 30,39 | Přečteno: 816x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

  • Počet článků 208
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2833x
 www.klar-knihy.cz

 

 

Seznam rubrik