Histrióni zase jednou slavili Českého lva
Zdá se, že ta umělost, kterou s sebou nese mediální svět, potažmo svět soc. sítí, současníky znervózňuje. Neumí k ní přistoupit přirozeně jako k tomu, co je součástí stále stejné reality. Jako kdyby jim někdo nakukal, že online znamená něco zhola jiného než normální bdělost, kdy se ráno vzbudím a koukám, jestli prší nebo ne. Jaký je proboha rozdíl mezi tím, když si ranní novinky o realitě vyhledám na netu? To, že je něco rychlejší, dostupnější, neznamená, že je to jinačí.
To, že můžu krafat na sítích, neznamená, že nemůžu podobně krafat mezi štamgasty v hospodě. Davovost je stále tatáž, i anonymita, jestli chcete být anonymní, jděte na hokej, tam se vyřvěte do sytosti, můžete být stejně vulgární jak na Twitteru. Vaše ego se projeví stejně, ať už jste v kolektivu bolševiků nebo v bublině, která se vám jeví jako super, jelikož jste všichni sluníčkáři. Zkrátka, člověk je z podstaty opice; ke všemu notně hysterická verze roku 2023.
Hysterie vůbec napomáhá nedorozumění: to první bylo, že virtualita, která přišla s internetem, je existenciální zlom. Tehdy to razili zapálení ajťáci, ale hlavně pisálci, kteří zavětřili peníze, pamětníci si vzpomenou, jak se šířil pojem „nová ekonomika“. Kdo nebude na netu, ztratí klienty, globální sítě všechno pohltí. Ti chytřejší tehdy, važme si jich, tvrdili, že ekonomika je jen jedna. A já můžu jen doplnit, že civilizace, tak jak ji známe odjakživa, je stále stejně artificiální.
Přesto chápu, že nová média tak znervózňují. Každá novinka přitahuje hysteriky, co přehánějí. Čím míň je to reálně převratné, tím větší pompu tomu dávají. Myslí si, že když se toho nezúčastní, zaspí dobu, zmarní život, svůj úspěch. Dělají „politiku“ svými tweety s pocitem, že drží prst na tepu doby. Nechápou, že je to podobně stádné, jako se srotí štamgasti ve čtyřce hospodě. Jejich zbytečnost je přímo úměrná tomu, kolik jim podobných dělá to samé.
V takové atmosféře je uměřenost vzácná. Mít smysl po míru je základ pro celý svět, třeba i digitální. Naučí vás normalitě, i když třeba klikáte myší nebo chatujete. Je to přece jen snazší než psát dopisy, zvlášť, když prsty zakrněly. Extrém je si myslet, že internet nás privileguje, je to stále jen realita, kde buď něco umíte anebo ne. Ale to je dnes zakryté tou věčnou hysterií: Nejistota, lidmi cloumající, zakrývá hodnotu toho, o co by mělo v životě jít.
Ono je to vlastně ještě horší; příklad za všechny: Český lev. Chápu, že je to sešlost histriónů. Ovšem ta pompa, s níž se slaví něco, co je viditelně průměrné, je zarážející. Čím míň jsi, tím jsi pompéznější. Schopnost pro proporce se ztrácí, stačí posoudit filmy, co se tak slaví, za rok, jestli z nich zůstane jeden, který se zařadí do „Zlatého fondu". Já mám obavy, že ta pokleslost souvisí s dobou. S nástupem soc. sítí - s tím, jak málo rozlišujeme reálnou autenticitu.
Nebudu ani komentovat, jak se toho chytly feministky: Kdo kritizoval tu filmovou pompu, dostal naloženo. Vždyť je tady plno filmů, které dělají i ženy, samý klenot. No, musím říct, že život ve virtuální realitě je často opravdu duševně nebezpečný...
Ukázka z knihy Deník spisovatele
Jan Klar
Nesmrtelné Otázky Václava Moravce
Ředitelé České televize se celkem pravidelně střídají, ale Václav Moravec a jeho Otázky zůstávají: Je na tom až něco zvrhlého, když si uvědomíme cestu mladého novináře k dnešní konformitě.
Jan Klar
Když koně umírají na Taxisově příkopu
Tuším, že to napsal K. Čapek, že vrchol animální krásy ztělesňuje hlava německého ovčáka a nejsem si jistý, že možná dodal, že i hlava tygra. Já bych k tomu přidal zjev závodního koně, před dostihem, jak jsem ho vídal
Jan Klar
Poplatky ČT a ČRo je holý masochismus
Vynechám Českou televizi a její angažovanou bezduchost (zejména ve zpravodajství a publicistice) a napíšu něco o rozhlasu, na něhož platím taktéž povinné poplatky.
Jan Klar
Utrýzněná moderátorka Linda Bartošová
Ten utrýzněný tón, který žadoní o pozornost, jako kdyby byl pro dnešní mladé ženy typický. Asi bych si dalšího „munchovského“ výkřiku nevšiml, kdyby se jistá Linda Bartošová
Jan Klar
Pár špatných momentů Česti Strakatého
Všiml jsem si, že i ti nejlepší z tzv. mileniánů, kteří jsou mezi námi, trpí určitým neduhem. Ten neduh se projevuje vždy, když se začnou vztahovat ke svobodě, většinou totiž vůbec neví, o čem mluví.
Jan Klar
Marek Prchal - chlapec z laciného kraje
Nemám nic proti lidem, kteří se vymykají, jsou trochu ujetí, když to, co dělají, je v něčem inspirativní. Ale být extravagantní, abych dělal určité pózy, neboť marketing typu, který dělá p. Prchal je bohužel pouze kalkul
Jan Klar
Špatné divadlo, které se v Česku hraje 2
Špatné divadlo, které se v Česku hraje, vrcholilo poslední tři měsíce, kdy probíhala prezidentská kampaň. Ještě nikdy jsem neviděl tolik „slušných“ lidí fandit jako ve wrestlingové aréně.
Jan Klar
Takové normální zabíjení statisíců zvířat...
Nemůže být většího kontrastu v dnešní době. Na jedné straně prezidentská fraška, nekonečná duchaprázdnota, nanicovatost kampaně, společenský trapas, náhražka témat, černobílost, kdy se lidé dělí na anděly a ďábly
Jan Klar
Válka proti mužům už nějaký čas eskaluje...
Ten radikální řez mezi autenticitou a pózovitostí, která dnes převládá, jsem zahlédl nedávno na DVTV. Pan Veselovský si pozval J. Mareše, bývalého kriminalistu, úspěšného scénáristu Případů 1. oddělení.
Jan Klar
Blondýnka, co ji muži trápili, až ji zabili...
Až na čestné výjimky je současný film mrtvý, jsou už jen prefabrikáty, co se tváří jako reflexe doby. Největší zájem budí marketingově promyšlené výrobky z Netflixu, jako např. Blonde, film o Marilyn Monroe,
Jan Klar
Pozadí událostí: klišovité, plytké až nudné
Když někdo nazve svůj seriál Pozadím událostí, zřejmě by se dalo čekat, že nám odkryje něco, co není až tak běžně zjevné. Jenže se dočkáme jen staré známé manýry, která semele vše, co je zrovna módní, aby ukázala, jak je in,
Jan Klar
Deník spisovatele – hezká baba, chlapi, to má na světě nejlehčí…
Někdy až žasnu, čím se chytré hlavy zabývají v zemi, která je jen kousek od války, kde se vraždí lidé, zatímco u nás se píší chytré recenze na zcela hloupé knihy, naposledy Bílou vodu
Jan Klar
Deník spisovatele – krom dlouhých nohou Daniely Písařovicové 2
Co je to vůbec dekadence, o které tak často píšu? Je to jev, kdy určující, byť úzká vrstva společnosti, žije postmateriálně. Zatímco většina lidí marní své životy tím, že tupě konzumuje,
Jan Klar
Deník spisovatele – krom dlouhých nohou Daniely Písařovicové
Nebýt dlouhých nohou moderátorky nemělo by význam Magnesii Literu zmiňovat, odráží jen to, co je fenoménem společnosti, totiž její dekadenci, která trvá už dvě desetiletí.
Jan Klar
Deník spisovatele – v Africe hladomor a v Evropě trapný konzum...
Válka na Ukrajině s sebou nese různá rizika, aspoň média už měsíc hrozí, že veliká obilnice na Dněpru letos selže a bude hladomor, milión hladových lidí se pohne do Evropy.
Jan Klar
Deník spisovatele – v kriminále jsem seděl asi jenom třikrát…
Jediné, v čem mají Rusové bohužel pravdu je to, že Západ je už dlouho dekadentní, projevuje se to dnes a denně od politiků až po různé celebrity vytvářející iluzi, že žijeme pravdivě,
Jan Klar
Deník spisovatele – odhodili lopaty a vzali do rukou samopaly...
Kromě zbytečného utrpení, umírání a mrzačení lidí je odporné, jak Rusové ničí celá města i s jejich historií. Mám rád architekturu, myslím si, že je pouze málo činností,
Jan Klar
Deník spisovatele – Toillete ist unten, keine .........., please!
Bavil jsem se s člověkem, který má na starost zařízení pro utečence, a ten mi říkal, že by do nich vzal všechny Ukrajince na úkor těch, co tam jsou, decentně řečeno grázlů z Blízkého východu.
Jan Klar
Deník spisovatele – jasně, dnešní utečenci z Ukrajiny jsou jako my
Nemůžu říct, že by má první zkušenost s Ukrajinci byla dobrá, tehdy, když jsem hlídal panelárnu, pobodal jeden dělník druhého a pak založil požár na ubytovně. Bylo to k večeru,
Jan Klar
Deník spisovatele – za barákem je ticho, Ukrajinci šli do války...
Mám rád ticho, bytostně, možná až přecitlivěle, opakem ticha je válka ve všech podobách. Je to stejné, jako když lidé milují ohňostroje, nechápu je, držím se zpátky,
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |