Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škola novinářského cynismu

Moje milované řemeslo ztrácí na své váženosti. Není asi žádné jiné povolání, které by ve svobodných časech tak upadlo. Kam se vytratil entuziasmus počátku devadesátek, kdy jsme chtěli všichni psát jako Čapek? 

Několik let opojení se rozpustilo jako soda ve sklenici vody. Dostavila se kocovina trhu, tlaku politiky, majitelů novin a svobody internetu. Slova ztratila svou hodnotu, pravda svou ověřitelnost, naše profese svou prestiž.

Stali se z nás otroci čtenosti, kteří se snaží vyhovět poptávce. Píšeme to, co se po nás chce, a i ti nejlepší nepíší většinou to, co si skutečně myslí. Je to dobrovolná cenzura z hladu. Nezaměstnaných novinářů je víc než dost. Fakulta žurnalistiky chrlí stovky dalších. Navíc dnes může psát každý, kdo si zapne počítač. Novinář začínající od píky je vzácnost. Každý nováček umí napsat článek, který není o nic horší nebo lepší než milióny jiných.

„Já to ze sebe asi nevypotím,“ vzdychl můj kolega Karlík, ježatý vousatý mladík po škole.

„O čem píšeš?“

„Vždyť to víš, dělám zvěda na radnici.“

Chápavě jsem pokýval. Pamatoval jsem si dobře, že tihle mladí kluci se posílají přímo do jámy lvové. Svou neokoukaností mají nejlepší možnost se vetřít do přízně vládnoucí kliky. I kdyby to měla být třeba jen šéfka sekretariátu. Proto jsem nechápal, v čem je problém.

„Psát o radnici je zlatej důl, Karlíku.“

„Já nevím, jak si to ověřit...“

Tak trochu se mi ho zželelo. Vypadal dost nešťastně, blížila se uzávěrka a on neměl ještě ani slovo. Občas se to přihodí každému z nás. Je třeba se naučit pár fíglům, jak se tomu vyhnout. Mít novinářský čuch. Umět fabulovat. Pravda je totiž stejně jen reálná pravděpodobnost.  

„Co si chceš ověřit?“

Ochotně mi ukázal své materiály. Vlastně to byly hlavně jen fotky aut. Auta měla velmi typické značky s originálními písmeny a číslicemi. Stála na zákazu zastavení před magistrátem. 

„Mám k tomu i několik chlapů. Vlivný zvířata, co tak rádi choděj na oběd k primátorovi. Ale nemám nic potvrzenýho. Jako třeba, jestli vlastníkem těch aut jsou fakt tihle týpci."

Vzal jsem namátkou jednu z fotografií. S primátorem na ní obědval objemný muž v obleku. Měl zarudlý obličej s prasečím chřípím. Byl to takový typ jako vystřižený z Lombrosovy knihy O typech zločinných. „Co si chceš ověřovat? Novinář musí mít čuch!“

Pomohl jsem mu sesmolit článek. V podstatě šlo o prkotinu: o beztrestné porušování zákazu zastavení. O to, že na zakázaných místech parkují pořád stejná auta. Komu asi patří? Vyvoleným pana primátora? Jaké pikle spolu s ním tihle manekýni kují? Několik fotek jako ilustrace. Žádná jména, žádné obvinění. Jen důvodná zlost občanů, kteří musí za parkování platit nebo jet tramvají. A víte, jak předražená je Opencard! „Jezdil jsem za nimi dva dny,“ zavzdychal Karlík, „stovka v prdeli.“

Pozval jsem ho po práci na drink. Nebo spíš jsem se nechal pozvat. Vytáhl jsem ho z bryndy, tak ať platí. Byl to ještě holobrádek, co si nechává narůst vousy, aby vypadal mužněji. Nevycválaný janek. Směs úcty a rejpalství. Chtěl se bavit o psaní, ale já ho brzy utnul. „Lekce číslo jedna. Psaní je trochu jako žena. Čím víc ji ignoruješ, tím větší máš u ni šanci.“

„Ale to já neumím.“

„Protože se nudíš. Najdi si něco, u čeho vydržíš. Nauč se čekat. Pak všechno to, co chceš, přijde.“

„Trhák?“

Dopil jsem Jima Beama. „Přílišná snaha škodí. Lidi chtějí pohádky. Stačí je zabalit do moderního hávu. Všechna témata znáš už od dětství.“

„Lekce číslo dvě?“

Strávili jsme spolu fajn večer. Karlík platil a já pil. Dostal školu moderní novinařiny, ve které splývá zpráva s komentářem. Vysvětlil jsem mu, proč jsem po všech průserech skončil u sloupků. Být hlavním komentátorem nebo dělat investigativu, je příliš náročné. Mně stačí krátký článek. Žádný nerudovský fejeton. Žádná čapkovská stylizace. Pár úderných přesných ran na solar plexus dnešního dne.  

Pak si už  jen pamatuju, že jsem ho učil boxovat. Ale Karlík mě odvedl domů. Byl sotva o deset let mladší, ale jako by byl můj syn. Vždycky jsem chtěl mít syna. Moje dávné trauma. Ráno mě probudila kocovina. Odvedl jsem malou dcerku do školky a pak jsem šel ještě spát. Dnešní téma samo přijde. Odpoledne jsem dorazil do redakce.

„Můj článek zabral!“ jásal Karlík, „volali mi z Respektu, že jsem trefil do černýho a nabídli mi spolupráci. Chtějí na to udělat sérii článků. Zaplatí nám za moje materiály. Šéf je spokojenej. Asi jsem do sítě chytil velkou rybu. Fakt ti musím poděkovat!“

„Novinář musí mít čuch!“ pokýval jsem.

Do uzávěrky zbývala pouze hodina. Posadil jsem se k počítači a asi za dvacet minut jsem napsal svůj článek. Opravil jsem několik gramatických chyb a bylo to. Název článku zněl: „Jak se stát novinářským esem…“

 

30. kapitola z knihy Otcovství

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Klar | středa 22.2.2017 13:43 | karma článku: 21,04 | přečteno: 674x
  • Další články autora

Jan Klar

Nesmrtelné Otázky Václava Moravce

Ředitelé České televize se celkem pravidelně střídají, ale Václav Moravec a jeho Otázky zůstávají: Je na tom až něco zvrhlého, když si uvědomíme cestu mladého novináře k dnešní konformitě.

5.12.2023 v 11:52 | Karma: 38,65 | Přečteno: 1612x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Když koně umírají na Taxisově příkopu

Tuším, že to napsal K. Čapek, že vrchol animální krásy ztělesňuje hlava německého ovčáka a nejsem si jistý, že možná dodal, že i hlava tygra. Já bych k tomu přidal zjev závodního koně, před dostihem, jak jsem ho vídal

11.10.2023 v 11:52 | Karma: 21,18 | Přečteno: 635x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Poplatky ČT a ČRo je holý masochismus

Vynechám Českou televizi a její angažovanou bezduchost (zejména ve zpravodajství a publicistice) a napíšu něco o rozhlasu, na něhož platím taktéž povinné poplatky.

20.9.2023 v 11:52 | Karma: 33,42 | Přečteno: 903x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Utrýzněná moderátorka Linda Bartošová

Ten utrýzněný tón, který žadoní o pozornost, jako kdyby byl pro dnešní mladé ženy typický. Asi bych si dalšího „munchovského“ výkřiku nevšiml, kdyby se jistá Linda Bartošová

9.8.2023 v 11:50 | Karma: 29,24 | Přečteno: 1170x | Diskuse| Ostatní

Jan Klar

Pár špatných momentů Česti Strakatého

Všiml jsem si, že i ti nejlepší z tzv. mileniánů, kteří jsou mezi námi, trpí určitým neduhem. Ten neduh se projevuje vždy, když se začnou vztahovat ke svobodě, většinou totiž vůbec neví, o čem mluví.

21.6.2023 v 11:44 | Karma: 30,39 | Přečteno: 816x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ve Vatikánu zadrželi českého faráře s pistolí, noži a šroubovákem

6. května 2024  9:51,  aktualizováno  11:25

Při vstupu do Vatikánu policie o víkendu zadržela faráře z České republiky, který měl u sebe v...

Začátek týdne bude oblačný s bouřkami. Slunce se vrátí ve středu

6. května 2024  6:23,  aktualizováno  11:22

Zataženo až oblačno vydrží na většině míst v Česku až do poloviny týdne. Česku se nevyhne ani déšť,...

Divočáci v lese hledali potravu, ze země vyhrabali nevybuchlou munici

6. května 2024  11:14

Neobvyklé nálezce měla munice z druhé světové války, která desítky let zůstávala pod zemí v lese u...

Motorkáři adorující Putina míří k hrobům sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, míří na pražské...

  • Počet článků 208
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2833x
 www.klar-knihy.cz

 

 

Seznam rubrik