Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M83i83c30h52a28l 92Š88t76a82j41n90r33t 4554731122197

Těžko říct, jestli zrovna Vieweg za něco může. To že je nějaký autor hodně čten mu asi nedává žádnou povinnost určovat trendy.

Že nadbíhat vkusu čtenářů je špatně, sice chápu, ale na straně druhé je to docela schíza, protože takové věci se přeci tvoří právě proto, aby se líbily.

0/0
24.7.2017 8:57

J76a38n 79R92á69ž 1269863624350

R^

0/0
25.7.2017 15:23

M24i93l42a43n 97S77t78e49h89l82í90k 7130499483381

Neviděl bych to všechno tak černě. Našlo by se u nás pár zajímavých věcí. Například téměř vše od Josefa Formánka (zejména pak "Mluviti pravdu" R^), nebo "Vyhnání Gerty Schnirch" a "Žítkovské bohyně" od K.Tučkové.

0/0
21.7.2017 10:02

J66a17r86m33i75l29a 90H82o43r34á78k90o20v34á 6743667968661

Myslím, že umění vzniká na cestě ke svobodě. Kdo je svázán vnitřními (tabu...) a vnějšími (úspěch) limity, nemůže tvořit opravdově.

K člověku patří jak ego, tak i duše. Obojí se nějakou mírou podílí na tvorbě. Ego je možná impuls anebo provokatér k vyjádření duše.

0/0
21.7.2017 9:44

J42a83r62m21i83l65a 89H21o15r37á89k50o36v61á 6393637858161

Odeslala jsem to dřív... :-)

Ego netvoří nic nového.

Teprve duše je umělkyně.

Cestu k vlastní opravdovosti musí každý hledat sám.

I pan V. má jistě šanci, pokud bude schopen pravdivé reflexe.

Tak nějak to vidím.

Přeji všem hezký den.

+3/0
21.7.2017 9:51

R32a21d98i19m 28K86a67l25a24s 2250936452321

Vždyť ten příspěvek je přeci pouze o MV, o české literatuře neříká nic. Netvrdím, že je na tom kdovíjak skvěle, ale zajímavé knížky vycházejí... Ono také co po autorech chtít, když se skutečně psaním neuživí? A psát po večerech po návratu z běžného zaměstnání? - Jako hobby ano, ale soustavná a usilovná činnost?

MV má potíže, protože už se přeci jen "okoukal" a vyčerpal, dnešnímu trhu vládnou severské detektivky a historické či historicko konspirační romány. Ale ty by u autora blogu neuspěly rovněž.

Od MV jsem přečetl pouze krátkou povídku a samozřejmě jsem viděl některé filmy vzniklé na základě jeho předloh. Ale chápal jsem ho vždy jako čtení "k vodě", do vlaku, k vínu na terase. Asi bych mu to nevyčítal. Proč také?

Buď budeme rádi, že lidé čtou a budeme to chápat jako vítanou hodnotu, anebo ne. Souhlasil bych pouze s tím, že MV by se měl pokusit o to vyjít jiným směrem. Anebo se nepokoušet např. o politické romány, ale vrátit se v plné síle k tomu, co je mu vlastní. Ale bude to mít těžké, co si tak pamatuji, sám říká, že nemá rád přílišnou popisnost a nadmíru slov. Proto ostatně tvoří tak, jak tvoří, a jak bylo popsáno. Tím je do značné míry definován. Na druhou stranu i to vyžaduje značný um a schopnosti, přestože to tak nemusí působit.

+8/0
20.7.2017 9:04

R39a20d74i12m 69K63a44l35a92s 2320296512101

Snad ještě doplním, že ta pisatelská stručnost v popisu a nastínění děje jde tak trochu proti snaze MV se psaním živit. Sice může psát relativně rychle, ale musí hledat nové a nové náměty.

A zajímavé nápady podle mého nerostou na stromě, a každý takový nápad je nutné si hýčkat. Proto také vznikají nejrůznější série či postavy přecházející z knihy do knihy. Je to komerčně výhodné. Agatha Christie napsal jednu detektivku stokrát a baví dodnes.

+6/0
20.7.2017 9:19

D68a96v23i37d 42V80l21k 6806865568337

No největší eso je teď prý Vondruška.Seká knížky jak Baťa cvičky.Vše na jedno kopyto.Srovnání se světovou literaturou tristní.Viewegha nečtu už vůbec.

+2/0
20.7.2017 8:41
Foto

R64a75d52k67a 51K73i26e68l14b55e21r26g86e36r92o32v70á 6953287750894

konečně někdo řekne natvrdo, že kam se hrabe MV za pro mne už protivným Vondruškou, o němž pochybují už mnozí soudní... Historik, co se pro komerční úspěch nechá fotit jako šašek, nebrání se šarádám a kvalita díla leží v sekání cviček.

všímat si Petra Čorneje, pracuje systematicky a nespěchá

0/0
20.7.2017 16:33

P76a85v97e27l 10H86e60w64l21i62t 5527633515473

Trochu pozdě, ne? Takové jako by kopání do literární mrtvoly. Já podobný, skoro stejný, článek o panu Vieweghovi napsal v roce už 2012. A to byl teprve fičák.

0/0
20.7.2017 7:58

V93l20a76d83i28m15í59r 47M54o57r80a36v11e49c 3578490843683

I literatura je pouhým odrazem stavu společnosti. pokud se tedy společnost nachází v patologickém stavu, nachází se tam i literatura a potažmo celá kultura :-)

+5/0
20.7.2017 7:37

I79r43e87n89a 53H49r50u86b64á 7139926919679

Bohužel se to týká kultury jako celku, např. současná hudba, tragédie ;-(

+1/−1
20.7.2017 4:05

J61i44ř87í 98M21a93r22e10k 7691394393404

Je třeba umět poslouchat - https://www.youtube.com/watch?v=HFyzzzs7EEY.

0/0
20.7.2017 9:03
Foto

R50a46d73k84a 20K16i70e77l82b82e18r58g13e66r36o43v41á 6503557530624

S mnohým souhlas, Jane. A opravdu ,ruku na srdce - kdo se stal tím vyhledávaným a čteným. byl on a svými prvními věcmi lidem učaroval v popisu nově vzniklé společnosti a pocitů ( by ́t jako ,,umění,, jsem to nikdy moc nepovažovala)...pak nejen mně najednou dál už cosi ke ztotožnění chybělo...

Seděla jsem s ním na takové akci,společně s R. Třeštíkovou, pardon -pro mne podivná nepříjemná nedozrálá póza, a Halinou P.a Pavlem Mandysem. H. Pawlovská mluvila o problémech souč. literatury velice rozumně a skutečně nepředvádivě a velice moudře.. začínající to mají ted opravdu těžší. A MV přiznal, že jako to nejlepší pro svůj posun doopravdy považuje autorská čtení a následné hovory s posluchači. Že ví, že to ho formuje, a že leccos i pak změní, vynechá...přepíše, zajímají ho reakce...je to pro něj stěžejní.Čili asi o sobě pochybuje. Ale. Protože jsem tři léta trávila jako prodavačka v knize, řeknu narovinu...copak čtenář chce? je vážně náročný? pro dva tři kvalitní tituly pro fajnšmekry musíte na malém městě vzít blbosti ženských čtení v tunách.Bohužel, jak říkal A. Lustig... skvělý to může bejt, úžasný... ale ten ,kdo o vás v závěru rozhodne a uživí vás, je prostě čtenář. Považuju to za širší problém a celospolečenský posun... reklama, brak časopisů,televizní seriály..a tímto.zvyk a neuvěřitelná naučenost davů k plytkosti. Nebyla bych k MV tak přísná.:-)

+10/0
20.7.2017 0:05

P88a28v90e23l 50B46a55r71t68o20k 9138580592133

Docela rozumný názor.

Pokud chci uspět i komerčně, tak je asi nezbytné vnímat většinovou poptávku.

Ale s "neuvěřitelnou naučeností davů k plytkosti" bych polemizoval.

Vy opravdu máte za to, že většinový vkus by byl bez ovlivňování (řekněme) pokleslou tvorbou nějak zásadně dobrý?

Možná se mýlím, ale mám za to, že k dobrému vkusu je třeba mít dispozice (dar, talent, geny a možná i vůli a možnost učit se mu).

Ostatně jako k jakékoli činnosti.

+4/0
20.7.2017 0:37
Foto

R13a75d11k53a 95K31i24e84l78b36e38r94g54e66r78o67v29á 6823847770604

to máte pravdu... to beru, ale toho diváka přesvědčovat o kvalitě, která trochu bolí se k ní dostat, tím ho postupně naučit, je fakt čím dál težší.

+1/0
20.7.2017 16:30
Foto

R28a82d71k69a 69K24i15e24l72b14e10r53g62e33r66o40v95á 6593327470144

čtenáře...:)

0/0
20.7.2017 16:34

P49a63v83e54l 91B88a92r10t89o30k 9738800522843

R^

Snaha o kultivaci vkusu (nebo alespoň o větší vstřícnost většinového konzumenta vůči kvalitnější tvorbě) asi byla těžká vždy.

Ale je opravdu docela možné (a asi i pravděpodobné), že současná ohromná nabídka "plytkostí" (podmíněna vývojem v informačních a komunkačních technologiích) tuto snahu dělá těžší. :-)

0/0
20.7.2017 17:46

J91i38ř83í 36M16a19r69e15k 7311384513904

Plytký brak, nebo pozérská nuda?

http://klar.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=609649

Zajímalo by mě, kam by autor zařadil své texty :-)

+4/0
19.7.2017 21:53

P43a21v37e33l 33B62a40r55t77o28k 9878240762353

R^

Ta otázka se zcela samozřejmě nabízí. :-)

Ale z principu nechci nikoho hejtovat (sakra, asi jsem to právě porušil) a v kontextu ostatního co je na blozích idnesu ke čtení, se blogy pana Klara nijak negativně nevymykají.

+2/0
19.7.2017 22:52

I21v23a82n 83M35a71r20e48k 6744118212

Souhlas a karma R^ [>-]

+1/0
19.7.2017 20:20

J32i25ř37í 43M44a42r54e13k 7101544813714

Kdo chce, najde si kvalitního českého autora, kdo nechce, kritizuje Viewegha i za to kvalitní, co napsal.

Za mě Vieweghova tvorba v 90. letech (Výchova dívek v Čechách Báječná léta pod psa, Účastníci zájezdu) víc než dobrá.

Jen od roku 2000 řada českých autorů a autorek napsala zajímavé knihy, které si zaslouží pozornost:

Jiří Šulc

Zdeněk Svěrák

Kateřina Tučková

Jiří Hájíček

Jiří Stránský

Hana Andronikova

David Žák

Miloň Čepelka Jakuba Katalpa Pavel Čech Jan Balabán

+5/0
19.7.2017 19:59

J66i95ř21í 50M95a16r72e49k 7691584793964

Zapomněl jsem asi na víc zajímavých autorů, ale Radku Denemarkovou musím ještě připomenout :-)

+2/0
19.7.2017 20:01

N56i32n47a 12P79o80k94o46r36n21á 1102465121229

Ja za sebe doplním Emila Hakla, Jaroslava Rudiše a momentálně s potěšením čtu knihy Aleny Mornštajnové.

+1/0
23.7.2017 7:11

M43i85l43a21n 76B80í39l51e25k 5864249301

MV určitě nepatří k mým oblíbeným spisovatelům, ale tak trochu se ptám, proč jsou mu na bedra stále nakládány viny jiných (které ovšem zdaleka nejsou jen na straně tvůrců)? MV zřejmě byl/je marketingově šikovný, avšak není jeho chybou, že z něj publicisté udělali osobu daleko věhlasnější, než by si byl zasloužil. A vy v tom bohužel pokračujete...

Už níže byly jmenovány některé zajímavé knihy; já bych zmínil třeba Hájíčka, který podle mě píše kvalitní mainstream už skoro dvacet let (je to podle vás "plytký brak" nebo "pozérská nuda"?). Dále namátkou Bolavá, Topol, Stančík, Michal Přibáň, bohužel předčasně zesnulý Jan Balabán atd. atd.

+7/0
19.7.2017 19:48
Foto

A24l41e11š 60P51r72a44g40e86r 2213930519

odvaha a demokracie svoboda psani se u nas tezce tresta, nechapu vas, vas prispevek je jednostrany, tim nerikam ze spatny...

+1/0
19.7.2017 19:15
Foto

V33l29a59s45t45a 54F95i73š48r82o72v86á 3167573810983

Nejsem si jistá, že je to tak hrozné, ale mnohé jsem nečetla, tak neumím posoudit. Jedna z diskutujících zde připomíná Žítkovské bohyně a za ty bych se též přimluvila. To není plytné a ani pozérské. To je oživení historického tématu. Za socialismu bylo víc autorů, kteří dovedli pracovat se zajímavými historickými tématy, z těch současných si vybavuji vlastně jen Kateřinu Tučkovou. Též Vyhnání Gerty Schnirch je prý vynikající kniha od této autorky (nečetla jsem, ale nemám důvod pochybovat).

Možná i Přemyslovské epopeje od Vlastimila Vondrušky jsou kvalitní, ale to jsem též nedala, přečtu si jen občas nějakou jeho detektivku, a to je oddychové čtení.

Každopádně dík za nastolené téma. Ono i s filmy je to v Čechách podobně.

+3/0
19.7.2017 17:59

P66e15t16r 59K86o58r66e62c44k74y 2683367113701

Souhlas s autorem, bída české lit.tvorby mě před lety donutila jí opustit a dnes jsem spokojený čtenář zahraniční literatury v AJ a NJ a pokud jde o česky psanou , tak klasika se dá stále opakovaně velmi dobře číst. Bohužel stejně zoufalý pocit mám z TV a filmové tvorby.

+1/−2
19.7.2017 17:55

P35a31v90e90l 87B56a31r93t15o69k 9908500802403

Na názor, že je na tom česká literatura nějak výrazně špatně, jistě máte právo.

Ale připadá mi směšné kritizovat autora, který publikuje od osmdesátých let (a má za sebou tolik děl), že se vyčerpal.

Možná, že ve vaší profesi je normální třicet let dosahovat stabilně nadprůměrných výkonů.

Jo to vlastně ne, jak by potom mohlo být lze poznat, že jsou nadprůměrné? :-)

Zkuste třeba pro argumentaci použít srovnání kvality vycházejících prvotin (v různých žánrech) od těch devadesátých let. Pak třeba bude mít cenu se nad tím vaším blogem zamyslet.

Já nejsem Vieweghův čtenář (jen jsem kdysi přečetl kousek Vybíjené), tak zkuste tuto mou poznámku nebrat jako jeho obhajobu.

+5/−1
19.7.2017 17:42

I68v23e54t92a 90K45l72i81m15e44č63k73o61v95á 7107702850

Neskuhrejte, hledejte, zkuste třeba Osm od Radky Třeštíkové. Má to švih, vtip i zápletku, není to tupá komerce ani pozérská nuda. A co třeba Žítkovské bohyně od Kateřiny Tučkové, vždyť to je knížka vymykající se jakékoli škatulce. A našla bych toho určitě víc.

+5/0
19.7.2017 17:30

O68n71d76r57a 51B94a24r69t34o76š 9723982451687

Máte recht R^, vidím to podobně

"Hlavu vzhůru pane Ridley, s pomocí Boží zapálíme v Anglii svíci, která nebude nikdy uhašena"

+1/0
19.7.2017 16:58
Foto

L46i76b36u93s31e 29P75a45l65k97o52v25a 6560364248947

R^nedá se nesouhlasitR^karma a dík že jste tak výstižně vyjádřil i mé pocityR^

0/0
19.7.2017 16:30
Foto

M35a93r44i83e 31T77o14m81š27í28č39k32o65v67á 4107815686746

Také jsem si po přečtení jeho knížky Vybíjená pomyslela, že bude patřit mezi mé oblíbené spisovatele a tato knížka nebude poslední, kterou si od něj koupím.

Začátek byl slibný, ale při čtení pátého titulu jsem zjistila, že už mě to nebaví, knihu jsem dočetla s donucením a od té doby již jeho tvorbu nevyhledávám.

Mám podobný názor jako pisatel článku, začal psát pro výdělek a sklouznul mezi ty další v řadě za ním, už není na špici, ba naopak začíná za nimi pokulhávat.

Nedá se to obhajovat zdravotním stavem, začalo to již dříve, sebestředné vyprávění muže, který se nedokáže vyrovnat se stárnutím, kdy všichni jeho hrdinové v knihách jsou tímto přímo načichlí, vás nemúže nadchnout.

+9/0
19.7.2017 16:04

Z27d95e35n11e78k 50H19o32r16n78e15r 4354471872553

R^

0/0
19.7.2017 15:00

J39i51ř77í 64J60i46r67o72u54d76e12k 8896529794964

R^ Ač ,,nekřižoval" bych. Nakonec i Vy jste použil citát jednoho z velikánů, E.H.

A ,,syndrom vyhoření" může potkat každého. U těch, kteří se pohybují i pod tlakem nabídky a poptávky pak obzvláště;-)

+1/0
19.7.2017 14:45
Foto

J96a69k55u81b 19R27o68t33h 5259923741986

Problém je, když někdo po syndromu vyhoření napíše a vydá ještě 10 prázdných děl. :-/

+5/−1
19.7.2017 15:04

J71i35ř75í 91J79i51r76o36u25d31e27k 8186379584324

V tomto případě, a nejen v tomto, je to vždy dost velký problém i pro vydavatele. Nevím, že by M.W. vydával svá díla ve vlast. režii;-)

0/0
19.7.2017 17:18
Foto

J80a34k75u60b 66R52o18t80h 5449783651776

Onehdy jsem v diskusi (samozřejmě v kavárně, aby měli jistí jedinci radost) řekl, že MV čeká a čeká na svůj Velký román. Bylo mi řečeno, že ten už napsal a že jsou jím Báječná léta. Musel jsem souhlasit. U něj to skutečně bude ten mýtický Velký a dál už jen prd.:-/

Vám karma R^

+4/0
19.7.2017 14:16



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.